گروه ادب و هنر: در حالی که جواد شمقدری دیروز امیدوارانه از بازگشت جمال شورجه به شورای عالی سینما سخن گفت، عضو مستعفی این شورا احتمال بازگشتش را بعید دانست.

جمال شورجه

جمال شورجه 3روز پیش اعلام کرد از حضور در شورای عالی سینما که به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود، استعفا داده است. معاون امور سینمایی در این رابطه دیروز به ایسنا گفت:‌من هم این خبر استعفا را شنیده‌ام و باید با ایشان صحبت کنم، شاید انصراف ندهد.این در حالی است که شورجه در پاسخ به این سؤال که ممکن است به شورای عالی سینما بازگردد، گفت: باید ببینم که چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، اما تقریبا بعید می‌دانم. جمال شورجه از جمله فیلمسازان طیف ارزشی سینما و جزو همراهان ثابت‌قدم دولت و معاونت سینمایی در این سال‌ها بوده و به گفته خودش دلیل انصرافش از حضور در شورای عالی سینما اتفاقاتی است که این روزها در صحنه سیاست رخ داده است.

کارگردان «33روز»، در گفت‌وگو با سایت جهان صراحتا در این خصوص صحبت کرده و گویا علاوه بر اتفاقات رخ‌داده در عرصه سیاست، حاشیه‌های رخ‌داده در جشنواره فیلم کیش نیز در این کناره‌گیری معترضانه تاثیرگذار بوده است. به گفته شورجه سینمایی که باید حرفه‌ای و تخصصی و در جهت اهداف انقلاب و اسلام از آن استفاده کرد به ابزاری در دست این جریان و تفکر انحرافی تبدیل‌شده و متاسفانه مشاهده می‌کنیم که روز‌به‌روز این انحراف عمیق‌تر می‌شود. شورجه در حالی این صحبت‌ها را عنوان کرده که او به همراه فرج‌الله سلحشور، محمدرضا شرف‌الدین، حبیب‌الله کاسه ساز و تعدادی دیگر از سینماگران هنگام حضور اسفندیار رحیم‌مشایی در مراسم اختتاحیه جشنواره کیش، سالن را به نشانه اعتراض ترک کردند.

شورجه با اشاره به جریان انحرافی می‌گوید: این افراد باید از «کلوزآپ» رئیس‌جمهور به «لانگ‌شات» منتقل شوند. وی کمک‌های مالی بسیاری که به افراد خاص صورت می‌گیرد را از دیگر دلایل استعفای خود مطرح کرد و افزود: یارگیری زودهنگام برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده و مسائلی از این دست که توسط جریان انحرافی صورت گرفت از دیگر ناملایمت‌هایی بود که باعث شد از عضویت در شورای عالی سینما استعفا دهم.اختلاف در حالی به صف همراهان معاونت سینمایی راه پیدا کرده که شمقدری و رفقایش منتقدان زیادی نیز دارند؛ کسانی که به زیر چتر خانه سینما جمع شده‌اند.

شورای عالی تهیه‌کنندگان به‌عنوان یکی از اصناف زیر مجموعه خانه سینما دیروز نشستی مطبوعاتی برگزار کرد و منوچهر محمدی سخنگوی این شورا با بیان اینکه خانه سینما به فرهنگ ایرانی و سینمای ایران نزدیک‌تر است؛ تلویحاً از تشکیل خانه کارآفرینان که به زودی با حمایت معاونت سینمایی فعالیتش آغاز خواهد شد، انتقاد کرد. پیش از این مؤسسان خانه کارآفرینان این تشکل را شامل کارفرماها دانسته و خانه سینما را متشکل از مزدبگیرها خوانده بودند. محمدی تقسیم‌بندی سینمایی‌ها به کارفرما و کارگر را مدلی غربی نامید و الگوی خانه سینما را مطلوب‌تر و ایرانی‌تر دانست.

کد خبر 134135

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز